13. 11. 2013  |  Nákladní auta

Tatra

Počátek výroby dopravních prostředků v moravském městě Kopřivnice se datuje od roku 1850, kdy Ignác Šustala zahájil v malé rodinné firmě produkci kočárů a bryček originálního konstrukčního řešení. 19. století ovšem v oblasti dopravy znamenala zásadní zvrat.

Nepohodlné cestování v povozech začala postupně nahrazovat přeprava po železnici. Ani Kopřivnice nezůstala pozadu. Šustala nechal postavit několik nových továrních objektů, z nichž v roce 1882 vyjelo prvních 15 železničních vagónů.     

________________________________________

K zásadním mezníkům v historii Tatry patří rok 1897, kdy byl vyroben první osobní automobil ve střední Evropě "Präsident" a letopočet 1898, kdy spatřil světlo světa první nákladní automobil. Tento vůz trambusového typu o nosnosti 2,5 t se dvěma vzadu uloženými motory Benz pak položil základ tradice nákladních vozů značky TATRA.             

________________________________________

Významnou měrou k ní přispěl i geniální konstruktér Hans Ledwinka, který v roce 1923 veřejnosti poprvé představil osobní automobil T 11. Revoluční koncepce podvozku

s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami vstoupila do dějin automobilizmu jako tatrovácká a využívá se dodnes.                

________________________________________

V období mezi dvěma světovými válkami kopřivničtí konstruktéři usilovně pracovali na světové novince - prvním sériově vyráběném osobním automobilu s aerodynamickou pontonovou karoserií a vzduchem chlazeným motorem umístěným v zadní části. Sériový vůz T 77 měl premiéru 5. března 1934. V témže roce byl název TATRA registrován jako obchodní jméno firmy.

Třetí významnou událostí roku 1934 bylo založení leteckého oddělení Tatry. Také

v oblasti výroby leteckých motorů TATRA prokázala mimořádné konstrukční

a výrobní schopnosti.      

________________________________________

V poválečném období se TATRA zaměřila ve výrobě osobních vozů na malosériová luxusní vozidla s vysokým komfortem jízdy. Vozy T 77 a velmi populární Tatraplan nahradila limuzína T 603. "Šestsettrojek" se do konce roku 1975 vyrobilo téměř 20,5 tisíce. Tuto produkci v letech 1975 - 1995 vystřídala T 613 a od roku 1996 poslední model T 700.

________________________________________

V roce 1998 byla výroba osobních vozů TATRA ukončena a automobilka se soustředila hlavně na výrobu nákladních vozidel, která byla od roku 1942 stále více a více zastoupena v sortimentu podniku, až se stala nosným výrobním programem.

K rozvoji výroby nákladních automobilů přispěly především armádní objednávky. Vysoká průchodnost terénem, robustní konstrukce, jednoduchá údržba, velký pracovní výkon a dlouhá životnost předurčily tatry pro práci v extrémních klimatických a terénních podmínkách.    

______________________________________

Důkazem toto je i model T 111 se vzduchem chlazeným naftovým motorem vyráběným

v letech 1942 - 1962, který se osvědčil především v tvrdých arktických podmínkách Sibiře.

Tatrovácká koncepce, vyznačující se vzduchem chlazeným vznětovým motorem, tuhou centrální rourou a výkyvnými bezkloubovými polonápravami, byla základem pro řady nákladních automobilů T 138 (od roku 1959), T 813 (od roku 1967), T 148 (od roku 1970)

a v neposlední řadě T 815 (od roku 1983).            

________________________________________

Mezi absolutní světovou špičku se zařadila i modelová řada

T 815-2 s plně synchronizovanými převodovkami a modernizovanými přeplňovanými motory. Vozidla T 815-2 splňující emisní limity EURO 2 se pak v roce 1997 stala předlohou pro novou obchodní řadu TERRNo1.

Těžké nákladní vozy do nejsložitějších pracovních podmínek jsou reprezentovány řadou JAMAL. Vojenské modifikace automobilů nabízí řada ARMAX a vysokou míru flexibility konstrukce a vynikající úroveň technického vývoje potvrzují speciální vozidla s označením FORCE. Vysoká průchodivost nejtěžším terénem při vysoké nosnosti až do 30 tun, jednoduchá obsluha a údržba a v neposlední řadě pak vysoká spolehlivost předurčují automobily značky TATRA především pro práci v nejtvrdších terénních a klimatických podmínkách. Vozidla z Kopřivnice plní samozřejmě již také nejpřísnější emisní limity EURO 3.



Příbuzné články:
13.11.2013   DAF
13.11.2013   Nákladní automobil
13.11.2013   Iveco
13.11.2013   Man
13.11.2013   Mercedes
13.11.2013   Ranault


 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz