V ČR vzniklo strategické partnerství pro rozvoj dopravní infrastruktury
15.9.2014
Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) a Česká asociace konzultačních inženýrů (CACE) se spojily, aby společně prosadily koncepční změny v oblasti veřejné infrastruktury, které umožní efektivní, hospodárnou a rychlejší přípravu a realizaci infrastrukturních projektů v České republice.
„Asociace pro rozvoj infrastruktury uzavřela dohodu o spolupráci s Českou asociací konzultačních inženýrů. Dává nám to nové možnosti v naší snaze prosazovat změny na trhu rozvoje dopravní infrastruktury České republiky,“ řekl Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury u příležitosti konání kulatého stolu na téma Role správce stavby dle smluv FIDIC. ARI a CACE, jako profesní autority v oboru nevolají po vyšších investicích, ale prosazují změny, které umožní jejich rychlejší a hospodárnější vynakládání stávajících prostředků.
Asociace pro rozvoj infrastruktury uspořádala kulatý stůl na téma Role správce stavby dle smluv FIDIC, kterého se zúčastnili jak zástupci investorských organizací a Státního fondu dopravní infrastruktury, tak i významné stavební firmy a projekční kanceláře, členové ARI a CACE. Na 30 účastníků se v diskuzi shodlo na tom, že pokud tyto firmy nechtějí procházet složitým vývojem, kterým si v minulých letech prošlo stavebnictví v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, musí se urychleně prosadit změny, které povedou ke zrychlení a zjednodušení řízení staveb.
Jednou z cest, které se v zahraničí jednoznačně osvědčily, je využití služeb nezávislého správce stavby. Tento odborník je sice najímán zadavatelem, ale jeho činnost je upravena pravidly, která mu jasně stanovují, že má být nestranný a působit tak, aby stavba byla realizována včas, kvalitně a za přijatelných nákladů. Ani v tomto směru není potřeba vymýšlet nic nového. Stačí, aby byly v ČR po vzoru vyspělých evropských států správně využívány mezinárodní standardy FIDIC (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils). Tato pravidla jsou v České republice známa již od roku 1993, kdy financování staveb z programu PHARE a úvěrů EIB vyžadovalo jejich využití.
Jaký je další postup?
Podle Tomáše Janeby má ARI v plánu během několika dnů připravit stanovisko a doporučení k základním principům fungování správce stavby v ČR dle smluv FIDIC, které posléze představí jednotlivým ministerstvům, poslancům, vládě i široké odborné veřejnosti. „Věřím, že i oni cítí potřebu zpružnit výstavbu infrastruktury tak, aby podpořila hospodářský růst naší země a pomohla překonat stávající vleklou hospodářskou krizi,“ dodal Janeba na závěr setkání.
Zdroj: www.logisticsatoz.com