Ředitelství silnic a dálnic představuje první dvě expozice nehod při práci za provozu
11.9.2015
Jako součást prevence nehod při práci na dálnici za provozu zřizuje Ředitelství silnic a dálnic na vybraných dálničních odpočívkách na přechodnou dobu dvě expozice s následky těchto nehod. Expozice byly zahájeny za účasti generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy.
„Každá expozice je tvořena rozbitým mechanismem ŘSD, který byl nabourán při práci na dálnici za provozu, a tabulí, na níž je ve čtyřech jazycích popsán průběh nehody a její následky. Expozice jsou součástí našeho dlouhodobého úsilí neustále zvyšovat bezpečnost práce při údržbě či opravě dálničních komunikací“, konstatuje generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
1. expozice – D 1, km 4,5, odpočívka Újezd vpravo
Vystaven je zde rozbitý vůz na trávu z SSÚD 10
D 5 u Nýřan, 26. srpna 2014 v 9:30 hod
Nákladní auto Ředitelství silnic a dálnic se sekačkou a přípojným vozem na trávu jelo po zpevněné krajnici a sekalo trávu na svahu. Na voze na trávu svítila výstražná šipka. Řidič kamionu jel místo v pravém pruhu i částečně po zpevněné krajnici a narazil do soupravy ŘSD. Nárazem byla vozidla údržby vržena několik desítek metrů daleko.
Výsledek nehody:
· dva pracovníci údržby dálnic těžce zraněni, více než rok trvající pracovní neschopnost a trvalé následky u obou pracovníků
· řidič kamionu (viník nehody) lehce zraněn
· celková škoda 4 miliony korun
· výrazné omezení provozu na dálnici na několik hodin s dlouhou kolonou
Důvod: nepozornost řidiče kamionu
2. expozice – D 1, km 206,5, odpočívka Rohlenka vpravo
Vystaven je zde rozbitý výstražný vozík z SSÚD 3
D 1 u Jihlavy, 21. července 2015 v 6:20 hod
Nákladní auto Ředitelství silnic a dálnic s připojeným výstražným vozíkem označovalo pracoviště pro opravu vozovky. Ve vzdálenosti 150 m před výstražným vozíkem byly na vozovce položeny výstražné prahy zvýrazněné světelným kuželem. Pracoviště označovaly i další dopravní značky a předzvěstné vozíky předepsané pro práci v noci. Pracovníci byli dostatečně daleko. Řidič kamionu jel v pravém pruhu, minul všechny značky, přejel výstražné prahy a v plné rychlosti narazil do soupravy ŘSD. Nárazem byla vozidla údržby vržena 40 metrů daleko.
Výsledek nehody:
· řidič kamionu (viník nehody) těžce zraněn, nutný letecký transport do nemocnice
· celková škoda téměř 2 miliony korun
· výrazné omezení provozu na dálnici na několik hodin s dlouhou kolonou
Důvod: mikrospánek řidiče kamionu
Expozice budou od 11. září na odpočívkách po dobu přibližně 14 dnů.
Nehody při práci na komunikaci za provozu v roce 2015 za období 1. ledna až 31. srpna
Úseky dálnic a rychlostních silnic udržované ŘSD
Celkový počet nehod – 36
Viníci nehod
osobní auta – 6
nákladní auta a dodávky – 30
(přestože nákladní auta tvoří pouze cca 20 % vozidel a cca 20 % dopravního výkonu)
z toho 13 nákladních aut ujelo od nehody
(za období 2011 až 2014 ujelo od nehody celkem jen 10 nákladních vozidel)
Čas nehod
všechny nehody staly během denního světla.
Ohrožení a zranění pracovníci ŘSD nebo smluvních firem
Při nehodách bylo přímo ohroženo 37 pracovníků, z toho 1 lehce zraněn a 1 těžce zraněn.
Z viníků (veřejnosti) byli 3 lehce zraněni a 2 těžce zraněni.
Poškozené a zničené mechanismy ŘSD nebo smluvních firem
nákladní auta – 20
výstražné vozíky – 21
předzvěstné vozíky – 4
speciální vozidla – 2
jiné mechanismy – 2
Unimogy a traktory – 1
celkem – 50