Historie novinek

První elektrifikovaná dálnice na světě zahájí zkušební provoz

17.05.2016

REKLAMA 16. 5. 2016 | poslední aktualizace: 16. 5. 2016 15:28velikost písma 0 První elektrifikovaná dálnice na světě zahájí zkušební provoz Ve Švédském vnitrozemí u města Gävle začíná testovací fáze elektrifikované dálniční cesty pro těžká nákladní vozidla. První elektricky poháněné kamiony by na dvoukilometrovou dráhu měly vyjet již v průběhu tohoto měsíce.

Na švédské dálnici E16 probíhají poslední úpravy pro příjezd prvních elektricky poháněných automobilů značky Scania vybavených pantografy. „Po dvou letech nepřetržitého testování, chceme demonstrovat potenciál provozu těžkých vozidel bez použití fosilních paliv za pomocí elektrifikace,“ říká Anders Berndtsson, stratég divize pro výzkum a inovaci švédského dopravního úřadu Trafikverket, který je jedním z hlavních sponzorů projektu.

Testovaný systém by v budoucnu měl nákladním automobilům umožnit jezdit jako elektrická vozidla, když se nacházejí na elektrifikované silnici, nebo jako hybridní vozidla v případě běžných silnic. Každý kamion v rámci projektu bude poháněn přes sběrač elektrického proudu namontovaný na rám kabiny.Pantografy jsou připojeny k nadzemnímu vedení, které se nachází nad pravým pruhem testovací silnice. Elektrické vedení umožňuje bezproblémové odpojení i připojení kdykoliv během jízdy. Mimo elektrifikované silnice je pak vůz poháněn spalovacím motorem nebo elektromotorem na baterie. To samé platí, když chce řidič předjíždět jiné vozidlo, které se také nachází na elektrifikované silnici.

„Při předjíždění je sběrač odpojen a nákladní vůz se chová jako klasický hybrid,“ říká Christer Thoren z oddělení Hybrid Systems Development společnosti Scania. „Když předjedete vozidlo, vrátíte se do svého jízdního pruhu, automaticky se znovu připojíte k vedení a pokračujete v jízdě na elektřinu.“

Tato technologie známá jako vodivý elektrický přenos, byla vyvinuta firmou Siemens, která ve spolupráci se společností Scania prováděla četné zkoušky na elektrických vysokozdvižných vozících. Tyto zkoušky se od roku 2013 prováděly ve výzkumném středisku nedaleko Berlína. Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent.

Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Přechod celého společenství na nefosilní paliva by se tak měl uskutečnit do roku 2050. Tyto cíle inspirovaly celý projekt elektrifikovaných silnic.

„Doufáme, že test ukáže funkčnost elektrifikovaných silnic a že z technického hlediska bezpečně pracují ve spojení s jinými druhy dopravy. Získáme tak velmi dobrý základ pro rozhodování o tom, jak vyřešit problém emisí oxidu uhličitého z těžkých nákladních vozidel,“ uzavírá Anders Berndtsson.

Zdroj : ihned.cz
Datum : 16.05.2016



 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz