Historie novinek

První dva letní měsíce přinesly na mýtném 1,5 miliardy korun.

11.08.2014

V červnu stát na mýtném vybral 750 milionů korun, v červenci pak o osm milionů méně. Zatímco červen byl meziročně o 3,5 procenta silnější, červenec skončil v porovnání prakticky stejně.

„Ředitelství silnic a dálnic ČR získalo od začátku roku přes 5 miliard korun na poplatcích od nákladních vozidel na tuzemských silnicích. Meziroční stoupající trend je důležitý zejména z pohledu emisních typů vozidel, kdy tlak na obnovu vozových parků prostřednictvím výše zpoplatnění za šetrnější vozidla k životnímu prostředí zaznamenáváme a i přes to jsou čísla inkasa stále pozitivní," říká Soňa Křítková, pověřená generální ředitelka ŘSD ČR, které je provozovatelem tuzemského mýtného systému.

Letošní rok se v příjmech z mýta stále drží nad loňskem, za sedm měsíců je rozdíl + 2,9 procenta. I proto padla pětimiliardová hranice o šest dní dříve 29. července, zatímco loni až 4. srpna. Stále zůstává vyšší i počet autobusů na českých silnicích - turistická sezóna zvedla jejich počet už od května o dva tisíce proti normálu. 
 

Měsíc

2013 (Kč)

2014 (Kč)

Meziročně

leden

661 425 156

670 340 636

1,35 %

únor

649 538 782

666 303 931

2,58 %

březen

700 998 505

740 470 248

5,63 %

duben

719 792 254

734 319 841

2,02%

květen

734 367 672

742 836 428

1,15%

červen

724 963 226

750 037 168

3,46%

červenec

741 989 850

741 951 954

-0,01%

srpen

702 912 834

-

-

září

755 313 187

-

-

říjen

813 329 266

-

-

listopad

763 984 230

-

-

prosinec

586 383 288

-

-

Celkem

8 554 998 250

5 046 260 206

2,29 %

CELKEM

54 234 469 829 Kč (91 měsíců)



Podíl vozidel s motory v emisní kategorii Euro 5 na vybraném mýtě v červenci poprvé překročil hranici 60 procent. Změna vozového parku za ekologičtější auta zrychlila po roce 2011, kdy se zvýšení tarifů vyhnulo právě skupině Euro 5. Mimo pozitivní efekt to sebou ale nese trvalé snižování příjmů z mýtného. Odhaduje se, že preferováním kategorie Euro 5 stát ročně přichází až o 2,5 miliardy korun. 

Od dosud vybraných 54 miliard korun je třeba odečíst náklady na dodávku a provozování mýtného systému – jednorázově 3,4 miliardy korun (bez DPH), které byly investovány do výstavby mýta a každoročně pak 1,9 mld. korun bez DPH, které stát platí za provozování mýta firmě Kapsch a dalším subdodavatelům jako ČSOB, Telefónica O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Mezinárodně uznávaný parametr poměru provozních nákladů k vybranému mýtu činí v průměru 22 procent.
 

Rok

Mýtné (Kč)

Meziročně

2007

5 565 277 630

-

2008

6 144 1521 02

+ 10,40 %

2009

5 543 272 476

- 9,78 %

2010

6 574 441 233

+ 18,60 %

2011

8 126 016 899

+ 23,60 %

2012

8 680 051 033

+ 6,82 %

2013

8 554 998 250

+ 1,44 %


O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy. Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1350 kilometrů komunikací. Ke konci dubna bylo v systému registrováno 752.982palubních jednotek OBU. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro 5 a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta.V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard, v roce 2010 celkem 6,57 miliard Kč. Následující rok přinesl 8,13 mld. korun,rok 2012 pak 8,68 mld. Kč a ten loňský 8,55 miliardy korun.Za sedmlet pak stát vybral přes 49 miliard korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

 

Zdroj: www.rsd.cz



 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz