Historie novinek

Příležitostí pro růst je celá řada, říká Daniel Knaisl, jednatel společnosti Geis

24.11.2014

Společnosti skupiny Geis zaměstnávají na českém trhu více jak tisíc zaměstnanců a ročně dosahují celkového obratu přes 3 miliardy korun. S Danielem Knaislem, jednatelem společnosti, jsme se bavili o konkurenčním boji na českém přepravním trhu, možnostech růstu v logistice a podnikatelském prostředí v České republice.

Jaké problémy v současnosti nejčastěji řeší vaši zákazníci a jak jim společnost Geis v tomto ohledu pomáhá?

Během posledních několika let se zákazníci nejvíce potýkají s tím, že velmi často vůbec nedokáží odhadnout vývoj počtu svých zakázek a jejich časové rozlišení. Jejich odhady a plánování, které spolehlivě fungovalo přibližně do roku 2008, již neplatí. To má samozřejmě vliv i na celou logistiku, zvlášť když pro klienta děláte kromě přeprav i skladovou logistiku. Zde se pak snažíme být co nejvíce flexibilní, abychom i nečekané výkyvy byly schopni kvalitně zvládnout.

Dalším problémem, který zvlášť v poslední době u některých klientů zaznamenáváme, je nemožnost sehnat kvalitní lidi pro jejich interní logistiku, do skladu a tak dále. Díky outsourcingu těchto činností na nás se pak výrobní nebo obchodní firmy těchto starostí zbaví a mohou se věnovat tomu, co je v jejich podnikání klíčové – výrobě nebo obchodu, a my se postaráme o celý logistický řetězec.

Změnily se nějak zásadně požadavky nových zákazníků?

Protože děláme téměř všechno, tak u nás i to „všechno“ noví klienti poptávají. To znamená od přeprav balíků nebo palet na firemní nebo soukromé adresy, po kamionovou, leteckou, námořní přepravu, skladovou logistiku apod. Stále více řešíme pro naše zákazníky i obalové materiály, které dokonce i navrhujeme. Máme i vlastní výrobu, takže klientovi dokážeme například vyrobit na míru i speciální dřevěné bedny nebo palety. Dodáváme i kartonové krabice včetně individuálního potisku. Aktuálně je horkým tématem poptávek klientů i naše síť výdejních míst Geis Point pro zásilky na soukromé příjemce.

V souvislosti s touto službou jste v létě koupili poloviční podíl v největší české privátní síti výdejen balíků. Jaká byla motivace pro toto rozhodnutí?

Naší jasnou motivací byl cíl vybudovat velkou a spolehlivou síť výdejních míst po celé zemi. Zvažovali jsme cestu vybudování na „zelené louce“, ale když se objevila možnost vstoupit do již existujícího úspěšného projektu, tak jsme ji rádi využili. Dnes má tato síť „Geis Pointů“ již okolo 500 výdejních míst a stále rosteme. Klienti ze segmentu B2C tak mají kompletní přepravní portfolio od jednoho dodavatele. Geis tak může zajistit „home delivery“ pro balíky i palety nebo dodání na výdejní místo.

V jaké oblasti trhu je podle Vás pro poskytovatele logistických služeb největší potenciál pro další růst?

Těch příležitostí pro růst je samozřejmě celá řada. Pokud děláte svoji práci dobře, tak můžete růst i v dobách, kdy ostatní klesají. Z pohledu přeprav i skladové logistiky se ale nabízí odpověď „e-commerce“ a veškeré služby, které jsou s ní spojené.

Když je zde tolik příležitostí k růstu, tak jakým způsobem o zakázky bojujete s vaší konkurencí na trhu?

Nenazýval bych to bojem, ale koexistencí. Situace na trhu samozřejmě nikdy nebyla, není a nebude jednoduchá. Prvním předpokladem pro úspěch je mít produkt či službu, který je dobrý a kvalitní a mít nastavenou správnou cenovou politiku, kdy je tento produkt pro trh dostatečně atraktivní. Také je nutné mít jasnou představu, kdo je konkurent ze stejného „levelu“. To znamená, abychom neadekvátně nereagovali na cenové nabídky, či cenovou hladinu tvořenou firmami, které jsou například v segmentu low-end a to jak svými službami, tak i kvalitou. Kvalita je totiž opravdu relativně drahá záležitost, která se v cenách nějak projevit musí.

Samozřejmě se dostaneme do situace, kdy nás náš zákazník osloví s tím, že má lepší cenovou nabídku od nějakého konkurenta a že sice ví, že není tak kvalitní, ale že to přesto zkusí, pokud cenu nesrovnáme. Velmi často je taková cenová nabídka nesmyslná nebo dokonce taková společnost stojí již nad propastí. Přesto někteří klienti zariskují. Velmi často se ale spálí a to nejen kvalitou, ale i třeba tím, že nedostanou proplaceny peníze za dobírku nebo náhradu škody za zničené nebo ztracené zboží.

Jak si v současnosti stojí společnost Geis na českém trhu?

S obratem přes 3 miliardy korun a více jak tisícovkou zaměstnanců rozhodně patříme k leaderům českého logistického trhu. Ve všech segmentech, ať už je to balíková přeprava, paletová přeprava, celovozová přeprava, letecká a námořní přeprava či skladová logistika, navíc zaznamenáváme významný meziroční růst obratu.

Je současné podnikatelské prostředí v České republice nakloněno vašemu podnikání?

Spontánně se mi chce odpovědět, že nám není nakloněno. Problémů vidím více a to od častých obstrukcí při výstavbě i provozu logistických center, tak všeobecné nepřátelství vůči  nákladním vozům a podobně. Zákazy jízd v pátek odpoledne o prázdninách nebo extrémně drahé mýto v pátek jsou jen dalším příkladem. Určitě logistickým firmám nepomáhá ani nemožnost zaměstnat na určitých pozicích pracovníky z takzvaných třetích zemí. V oblastech jako například Praha-východ, kde je minimální nezaměstnanost a je téměř nemožné sehnat pro noční provoz skladový personál z České republiky nebo jiných států Evropské unie, je díky tomu situace opravdu složitá.

Jak by v tomto ohledu vašemu podnikání mohla více pomoci současná vláda?

Opět spontánně se mi chce říci, ať radši nikdo nepřemýšlí, jak nám pomoci, protože pomoc se většinou zvrtne v další komplikaci a překážku. Co by určitě pomohlo je zjednodušení systému mýta, tedy odbourání páteční přirážky, zrušení zákazu jízd v pátek odpoledne o prázdninách a v balíkovém segmentu určitě změna poštovního zákona. Ten je v tuto chvíli naším největším problémem. Pokud opravdu budou muset balíkové firmy přispět na ztrátu 1,7 miliardy České Poště, velmi negativně se to promítne do celého trhu. Zamýšlená deregulace trhu a zrušení monopolu pro listovní zásilky se tak změnilo v rukách poslanců a státních úředníků v tuhou regulaci a negativní zásah do mnoha společností.

Jaké má společnost Geis v této kritické době plány do budoucna?

Těch plánů je mnoho a jsou pro každý segment našich aktivit jasně specifikovány. Nové služby, nové funkcionality našeho softwaru a to jak pro naše pracovníky, tak i pro zákazníky. V plánu máme také další rozvoj pobočkové sítě a investice do nových technologií. Obecně pro všechny segmenty platí, že chceme i nadále významně růst a zvyšovat náš tržní podíl na českém trhu.



 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz