Historie novinek

Skončila rozsáhlá obnova a modernizace mýta, životnost systému se výrazně prodloužila

30.12.2013

„Mýtný systém prochází podle plánu rozsáhlou obnovou a modernizací, která jej postupně přibližuje ke stavu, v jakém byl při spuštění v roce 2007,“ říká Václav Nestrašil, ředitel úseku Provozovatele elektronického mýta ŘSD.

Úkol vyplývá generálnímu dodavateli a smluvnímu provozovateli Kapsch ze smlouvy o službách provozování tuzemského mýtného systému. Obnově podléhají technické a programové komponenty mýta, zejména jeho centrální systém a infastruktura. Právě klíčové prvky centrálního systému byly modernizovány za plného provozu mýta o víkendu ze 7. na 8. prosince. „Vše proběhlo hladce a s minimálními dopady na uživatele mýta. Přitom šlo o operaci srovnatelnou svým rozsahem a složitostí se spouštěním nešťastného centrálního registru vozidel,“ dodává Karel Feix, ředitel Kapsch v České republice. Podle něj lze s malou nadsázkou prohlásit, že stát si před lety koupil mýtné systémy dva, ten z roku 2007 a ten modernizovaný a plně funkční, který bude mít v majetku k roku 2017. 
 

Proces obnovy a modernizace je s ohledem na životnost jednotlivých komponent rozdělen do několika etap. Práce na mýtných a kontrolních branách proběhly v letech 2012 a 2013. Síť kontaktních a distribučních míst byla obnovena v létě letošního roku. U vozidel mobilní kontroly se tak děje průběžně, a to buď po najetí 300 tisíc kilometrů, nebo uplynutím tří let od uvedení do provozu. Práce na nejdůležitějším centrálním systému s klíčovými prvky jako je Databáze mýtných a kontrolních transakcí nebo Centrum zákaznické podpory mýta byly naplánovány na pomikulášský víkend. Obnova poslední části - Datového skladu pro mýto a telematiku - proběhne v únoru 2014.„Obnova a modernizace součástí mýta měla samozřejmě zásadní vliv na další prodloužení životnosti a bezproblémového chodu celého mýtného systému,“ doplňuje Václav Nestrašil z ŘSD.

 

Celoroční výběr mýta letos poklesne o 1,5 procenta, rok skončí s 8,54 miliardami korun

„Přestože rok ještě neskončil, predikce výběrů mýta na poslední dny ukazují, že letošek skončí s vybranou sumou 8,54 miliardy korun,“ konstatoval Václav Nestrašil, šéf mýta na ŘSD, které je provozovatelem českého mýtného systému. To je o 1,5 procenta méně, než v roce 2012. Pokles i přes rostoucí aktivitu kamionové dopravy zapříčinil rostoucí podíl vozidel v emisní kategorii Euro 5+ na vybraném mýtném a celkových mýtných transakcích. Nákladní automobily s motory kategorie Euro 5 totiž platí nižší mýtné tarify. Coby součást ekologické strategie státu unikly dvojímu zvyšování tarifů v letech 2011 a 2012. Ještě v roce 2010 se vozidla s Euro 5 podílela na mýtných transakcích jen 23 procenty, letos už to bylo 55 procenty!

Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 49 miliard Kč. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí 10 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 20,5 %. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 mld. Kč bez DPH. 

Tab.: Výběry mýtného podle měsíců
 

Měsic
2012 (Kč)
2013 (Kč)
Meziročně
leden
690 493 690
661 425 156
- 4,21 %
únor
694 112 128
649 538 782
- 6,42 %
březen
774 145 173
700 998 505
- 9,45 %
duben
707 730 175
719 792 254
+1,7 %
květen
765 435 706
734 367 672
-4,06 %
červen
750 225 440
724 963 226
-3,37 %
červenec
712 602 309
741 989 850
4,12 %
srpen
719 904 802
702 912 834
-2,36 %
září
724 136 936
755 313 187
4,31 %
říjen
812 870 009
813 329 266
0,06 %
listopad
760 079 893
763 984 230
0,51 %
prosinec
568 314 772
cca 580 milionů*
1,8 %
Celkem
8 680 051 033
8 548 000 000*
- 1,5 %
CELKEM
49 181 000 000 Kč* (84 měsíců)


Zdroj: MYTO CZ
*údaje ještě nejsou kompletní, jde o odhad

V mýtném systému je aktuálně registrováno přes 680 tisíc vozidel, z toho 80.000 připadá na ta z hmotností do 12 tun. Nejvíce mýtného se podle očekávání vybere na dálnicích – až 76 procent, na rychlostních silnicích je to 19 % a na „jedničky“ zbývá 5 % všech příjmů. Dominantně 88 % se na placení mýta podílí kamiony nad 12 tun, lehčí nákladní automobily 11 procenty, autobusy pak kolem jednoho procenta. Nejsilnějším dnem letošního roku byl 29. říjen (den po státním svátku), kdy se vybralo 36.658.731 Kč. Nejlepším byl 43. týden (21.-27.10.) se 185.652.433 vybranými korunami mýta. Nejvýnosnějším měsícem mýta byl pak říjen s 813.329.266 korunami a dosáhnul dokonce absolutního provenství.

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již šest let. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Loňský rok přinesl 8,13 mld. korun, právě skončený 8,68 mld. Kč. Za šest a půl roku pak stát vybral již takřka 45 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,5 %. 


Zdroj: MYTO CZ



 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz