Hamburk hlásí rekordní čísla v překladu námořního zboží
25.08.2014
Přístav Hamburk nabral rekordní kurs a dosáhl za prvních šest měsíců roku 2014 celkového překladu 72,6 milionů tun (+6,6 %). Univerzálnímu přístavu Hamburk dominuje s 50,7 miliony tun překlad kontejnerů s výslednými 4,8 miliony TEU (+6,8 %).
Největší evropské přístavy na severu kontinentu zaznamenávají průměrný nárůst celkového překladu o 1,8 procent, v překladu kontejnerů 2,6 procent. Přístav Hamburk tak může při zpětném pohledu hlásit nadprůměrný nárůst a na trhu v přepravě kontejnerů zvýšení podílu z 25,7 procent na 26,7 procent.
Překlad kusového zboží se s 51,6 miliony tun postaral o nárůst o 8,8 procent. „Výjimečně silný nárůst vidíme u překladu plných kontejnerů: 4,2 milionů TEU bylo odbaveno přes hamburké přístavní překladiště. To je o 8,2 procent více než v předchozím roce a více, než bylo kdy v dějinách přístavu přeloženo za první pololetí,“ sděluje Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing.
Kvůli podstatnému zpožďování lodí v kontejnerové přepravě o průměrných 70 hodin a více, které postihlo především velké kontejnerové lodě o nosnosti 6000 až 7000 TEU a které velmi rychle vedlo k dopravním zácpám na přístavních terminálech, stojí všechny velké kontejnerové přístavy na pobřeží Severní Evropy před velkou výzvou. Navíc velký počet stavenišť v přístavu i v okolí Hamburku také částečně ovlivňuje dopravní proud. „Velmi nás těší, že i za těchto ztížených podmínek v hamburském přístavu jsme byli v konkurenci s ostatními přístavy tak úspěšní a získali dokonce další množství nákladů,“ říká Axel Mattern.
Heinrich Ahlers, předseda vedení Buss Port Logistics zdůrazňuje, že dosažitelnost univerzálního přístavu Hamburk pro těžké náklady je základem pro mnohé přístavní podniky a jejich zaměstnance: „Projektové přepravy zajišťují pracovní místa u přístavních poskytovatelů služeb a na víceúčelových terminálech, jako na našem terminálu Buss Hansa. Hamburská politika musí při obnově infrastruktury nadále spolupracovat se spolkovou vládou a okolními spolkovými zeměmi, aby se zamezilo migraci a s tím spojené ztráty již dosažených hodnot.“
Z pohledu marketinkové organizace přístavu je důležité, aby zajištění dosavadní dobré koordinace stavebních prací v přístavu a na hlavních dopravních tepnách přispělo k dosažení rekordního výsledku. „Jak přístavní překladní firmy, tak i dopravní podniky působivě dokázaly, že i při dočasném omezení dopravy je možné přeložit větší množství zboží a dopravit ho do vnitrozemí. Již nyní zjišťujeme, že čtyři labské tunely přinesly citelné zmírnění dopravní situace. Také nutné rekonstrukce na Köhlbrandbrücke pokračují dobře a v říjnu budou dokončeny,“ potvrzuje Axel Mattern.
Představenstvo HHM dělá vše pro to, aby zákazníci přístavu v Německu i v zahraničí byli prostřednictvím zástupců přístavu informování o zvláštních výzvách, jako například o ještě neuskutečněné úpravě plavební dráhy na dolním a vnějším Labi, o omezeních kvůli stavebním pracem a o dočasných překážkách v odbavení na terminálech. „Naši zákazníci mají velké pochopení pro mimořádné situace. Je jim jasné, že situace v dopravě a odbavování v jiných velkých evropských kontejnerových přístavech také není bez problémů s dopravními zácpami. Sázíme na rychlé uskutečňování a dokončení plánů infrastruktury, která je pro Hamburk velmi důležitá a má vliv na výkonnost přístavního a dopravního hospodářství v Hamburku i v Metropolitním regionu. Hamburk je největší německý přístav i logistické stanoviště a přejímá, jako točna globálních zbožových proudů, vynikající funkci pro naše hospodářství a zahraniční obchod našich sousedních zemí,“ doplňuje Ingo Egloff, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing.
Přístav Hamburk profituje ze stabilního zahraničního obchodu Německa a silné poptávky sousedních evropských zemí. Přes tento důležitý severoevropský přístav se přepravilo v relaci do Číny 1,4 milionů TEU (+12,9 %), v indické relaci zaznamenal Hamburk celkem 118.000 TEU (+13,2 %). Mimořádně dobře se vyvíjí i kontejnerová doprava s Afrikou s 171.000 TEU (+33,3 %). Týdně odplouvá více než 160 feedrových lodí do regionu Baltského moře, z toho 32 do ruských přístavů.
„V roce 2014 můžeme v překladu námořního zboží dosáhnout nárůstu o čtyři procenta a v přepravě kontejnerů až pěti procent, pokud vše poběží bez problémů,“ předpovídá Axel Mattern. Díky tomu by bylo možné dosáhnout v roce 2014 výsledného celkového překladu kolem 145 milionů tun a v překladu kontejnerů 9,7 milionů TEU. Tak by byl překročen rekordní výsledek 140 milionů tun z roku 2008.
Zdroj: www.logisticsatoz.com