Historie novinek

České firmy zbytečně utrácejí za logistické služby, vyplynulo z průzkumu GEFCO

26.11.2014

Průměrné náklady výrobních společností v České republice vynaložené na logistické služby činí téměř 9 milionů korun, což je 1,5 % jejich průměrného obratu. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost GEFCO.

Společnosti působící na českém trhu průměrně na přepravu vynaloží 8,8 milionu korun ročně. Firmy s obratem od 100 do 200 milionů korun vydávají na logistiku v průměru 2,2 milionu korun, společnosti s vyšším obratem v průměru 31 milionů korun. „Průměrně vydaly oslovené společnosti 1,5 % svého obratu na výdaje spojené se zajištěním logistiky a logistických služeb. Toto číslo je ale značně vychýleno velkými hráči na trhu, kteří zvyšují jak absolutní hodnoty, tak také průměry. Medián výdajů na logistiku se v České republice drží na hodnotě 0,6 % z tržeb společností,“ vysvětluje Petr Zaoral, obchodní ředitel GEFCO Česká republika, podle kterého má mnoho firem v tomto ohledu velký potenciál k dalšímu poklesu výdajů.

Audit logistických služeb může vést k úsporám

Jednou z cest, jak snížit náklady, je například audit logistických procesů. Ten může odhalit nejen problémy se stávající logistikou, které způsobují přímé zdražení, ale může také pomoci nastavit nové systémy a postupy, které přímo i nepřímo uspoří až desítky procent na výdajové stránce za přepravní služby.

„U společností s obratem do 200 milionů korun se může jednat o úspory v řádu stovek tisíců korun ročně, u společností s vyšším obratem ale může jít i o několik milionů korun ročně,“ vysvětluje Petr Zaoral. Přestože tři čtvrtiny firem, které auditem prošly, potvrdily snížení nákladů na logistiku, realizovala audit logistických procesů v uplynulém roce jen jedna třetina společností.

Opomínaná železniční přeprava

Kromě plýtvání s náklady na přepravu průzkum ukázal také na další problém v logistice na českém území. „Příliš velké procento přepravy je stále směřováno na silnice, na velmi nízké úrovni je využívání železniční či lodní přepravy,“ upozorňuje Zaoral. Celých 87 % z prostředků investovaných do logistiky míří stále na silniční přepravu. Alternativní řešení dopravou například přes železnici (případně kombinovaná doprava) přitom mohou být nejen ekonomičtější cestou, ale především jsou výrazně ohleduplnější k životnímu prostředí.

Již dříve společnost GEFCO upozorňovala na fakt, že rozvinutá česká železniční síť není dostatečně využívána a její podíl na přepravě na území České republiky dlouhodobě klesá – od roku 1994 se objemy přepraveného zboží po železnici stále zmenšují. Za posledních 20 let klesl podíl železniční přepravy o celou čtvrtinu, zatímco přeprava po silnicích narůstá.

 

Zdroj: www.logisticsatoz.com



 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz