Historie novinek

Silničáři najeli za dva dny během pluhování 113 000 km

1.12.2010

Husté vytrvalé sněžení na začátku tohoto týdne poprvé letos řádně prověřilo připravenost silničářů prakticky v celé republice.

Na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy posypové mechanismy při pluhování, solení a kontrolních jízdách za 28. a 29. listopadu ujely celkem více než 113.000 km. Při celkové délce cca 1.100 km dálnic a rychlostních silnic a 5.900 km silnic I. třídy to v průměru znamená ve sledovaném období průjezd každé komunikace 16x.

 

Silničáři pro údržbu silnic spotřebovali za oba dny téměř 7.000 tun soli a více než 1.600.000 litrů solanky. Nasazena byla prakticky veškerá technika, což v průběhu nedělních a pondělních pracovních směn znamenalo v akci více než 350 sypačů, 150 traktorových radlic a 80 nakladačů.

Následky povětrnostních podmínek na sjízdnost komunikací zmírňovala téměř tisícovka pracovníků zimní údržby komunikací. Je třeba si uvědomit, že silničáři mají k dispozici pro údržbu komunikací jen pluhy a sypače. Většina dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy je udržována chemicky. V průběhu intenzivního spadu sněhu je účinnost chemických procesů při rozpouštění sněhu a jeho přeměně na vodu silně omezena a vyžaduje určitý nenulový čas.

Plány zimní údržby jsou koncipovány tak, aby údržbové okruhy pro jednotlivé mechanismy byly optimální a ekonomicky efektivní v souladu se zákonem. Ten stanovuje lhůty pro zmírnění následků meteorologické situace na sjízdnost dálnic na dvě hodiny, pro silnice tzv. I. pořadí (většina silnic I. třídy) na 3 hodiny, pro silnice II. pořadí (ostatní silnice I. třídy a většina silnic II. třídy) na 6 hodin a silnice III. pořadí na 12 hodin.

ŘSD pro všechny silničáře v ČR provozuje na podporu efektivního dispečerského rozhodování v zimní údržbě Jednotný meteorologický silniční informační systém. Na jednom místě jsou k dispozici výstrahy a varování před nebezpečnými jevy, dlouhodobé i střednědobé prognózy vývoje počasí a krátkodobé velmi přesné šestihodinové předpovědi pro jednotlivé kraje i úseky dálnic. K dispozici jsou zároveň stavová mapa s radarovým snímkem vývoje srážek včetně predikce podle modelů ČHMÚ. A síť pozemních komunikací je zároveň pokryta více než 300 automatickými silničními meteostanicemi, které sledují teploty vozovky, vzduchu, bodu mrznutí, vlhkosti, stav povrchu vozovky, srážky a další údaje každých 5-6 minut.

Řada zejména dodavatelských mechanismů pro zimní údržbu komunikací je zároveň již sledována prostřednictvím satelitní navigace GPS a testují se již i expertní systémy pro optimalizaci automatického dávkování posypových materiálů v závislosti na skutečném stavu vozovky a prognóze dalšího vývoje meteosituace.

Aktuální informace o sjízdnosti komunikací i o celkové dopravní situaci pro Vás ŘSD se svými partnery připravuje na Dopravním portálu ČR na adrese www.dopravniinfo.cz. Informace o počasí, stavu povrchu vozovky a sjízdnosti jsou aktualizovány jednotlivými správci komunikací kdykoliv při změně podmínek počasí nebo sjízdnosti a dále 4x denně ve standardních časových intervalech. Za celé zimní období z jednotlivých úseků dálnic, rychlostních silnic nebo okresů je sesbíráno a publikováno více než 70.000 zpráv o zimní sjízdnosti komunikací.
 

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR
 



 
 

 






Centrum přeprav - poptávkový systémCentrum přeprav
Specializovaný poptávkový systém

www.centrum-preprav.cz