DAF startuje výrobu vozidla DAF LF Hybrid
3.1.2011
Díky svému postavení jednoho z předních evropských výrobců nákladních vozidel zahájila společnost DAF výrobu svého hybridního nákladního vozidla pro rozvoz zboží.
Vozidlo DAF LF Hybrid používá paralelní diesel-elektrický hybridní systém, u něhož je vozidlo poháněno vznětovým motorem, elektromotorem nebo kombinací obou těchto pohonů. S pomocí hybridní technologie DAF může být v závislosti na konkrétní aplikaci dosaženo úspor ve spotřebě paliva a tedy i snížení emisí CO2 v rozsahu 10 až 20 %. První DAF LF Hybrid opustil brány výrobního závodu Leyland ve Velké Británii ve čtvrtek 9. prosince.
Dvanáctitunové hybridní nákladní vozidlo je vybaveno 4,5litrovým vznětovým motorem PACCAR FR, který standardně splňuje emisní požadavky normy EEV bez použití filtru pevných částic. Motor dává maximální výkon 118 kW (160 k) a je spojen se šestistupňovou automatizovanou převodovkou Eaton (Autoshift). Elektromotor je umístěn mezi spojku a převodovku, přičemž pracuje nejen jako pohonná jednotka, ale také jako generátor. Energie generovaná při brzdění je ukládána do sady lithium-iontových akumulátorů a následně využívána při akceleraci. Řídicí jednotka v závislosti na stupni nabití těchto lithium-iontových akumulátorů určuje, kdy hnací sílu poskytuje vznětový motor a kdy a v jakém rozsahu je využíván elektromotor.
Lithium-iontové akumulátory
Akumulátorová sada pro hybridní systém má hmotnost téměř 100 kilogramů a sestává z devadesáti šesti článků, každý o napětí 3,6 Voltu. Pokud jsou akumulátory plně nabity, může nákladní vozidlo LF Hybrid ujet až dva kilometry na elektrický pohon, aniž by musel být použit vznětový motor. V praxi je tato vzdálenost dostatečná na to, aby mohlo vozidlo vjet a vyjet z tzv. „zelených zón“ v městských centrech. V tomto případě vznětový motor pracuje na volnoběh, aby udržel v chodu systémy jako např. posilovač řízení a vzduchový kompresor. Vozidlo LF Hybrid je vybaveno rovněž systémem start/stop.
Vozidlo DAF LF45.160 Hybrid má pohotovostní hmotnost vyšší pouze o 300 kg v porovnání se standardním modelem vybaveným pouze vznětovým motorem. Protože nákladní vozidla DAF série LF jsou známá díky své příznivé pohotovostní hmotnosti, nabízí 12tunový LF Hybrid velmi výhodnou užitečnou hmotnost 7,5 tuny.
Společnost DAF začíná vozy LF Hybrid dodávat na trhy Velké Británie, Holandska, Německa, Francie, Belgie a České republiky – tedy v zemích, v nichž marketingový průzkum prokázal nejvyšší zájem o hybridní vozidla. Podle míry úspěchu vozidel LF Hybrid na těchto trzích se společnost DAF rozhodne, zda toto vozidlo zařadí do standardní produktové řady i v ostatních zemích.
Zdroj: DAF Trucks CZ, s.r.o.